maandag 16 mei 2011

Ontrouw en Internet


















Ik maak mij er nu ff heel gemakkelijk vanaf door een stuk te plaatsen wat ik van een vriendin heb toegestuurd gekregen....maar omdat ik me wel kan vinden in de tekst (en velen met mij wat ik hoop :) heb ik besloten het te delen met mede-Netlog leden, lijkt me wel van Essensueel-belang :).....
ik zou het leuk vinden als er een serieuze discussie zou ontstaan waarin een ieder de ander in zijn/haar waarde laat; dus geen oordelen of veroordelingen....zeg wat je kwijt wilt, reageer op de ander maar houdt de fatsoensnorm hoog en het libido laag... :)

EMOTIONELE ONTROUW (Emotioneel vreemdgaan) :) (bewust en onbewust)

Waar ligt die grens tussen vriendschap en emotionele ontrouw of emotioneel vreemdgaan? Een goede definitie van emotionele ontrouw die ik laatst las was "vreemdgaan zonder seks".

In deze tijd waar we zoveel communicatie mogelijkheden hebben die ook nog erg persoonsgebonden zijn is het vaak zeer eenvoudig om contact te hebben met iemand buiten je partner om. We hebben Internet, email, msn en sms en we kletsen wat af en leggen alsmaar nieuwe contacten. De wereld is op deze wijze erg klein geworden maar ook collega's van het werk en kennissen uit het cafe of van een vereniging worden snel aan de lijstjes toegevoegd. Vaak eerst gewoon voor de lol of omdat het voor het werk of een vereniging moet. Dat er af en toe een pikant grapje of soms een intieme bekentenis gaat plaatsvinden is dan ook snel gebeurd.

Ook speelt mee dat we in deze tijd erg op onszelf zijn, we zijn steeds meer individualistisch ingesteld en de persoonlijke vrijheid staat hoog in het vaandel. We hebben wel een relatie maar ook onze eigen vrienden en vriendinnen en een eigen leven buiten het gezin of de relatie om. Vroeger zouden we dit "de kat op het spek binden" noemen maar tegenwoordig schijnt het "normaal" te zijn. Toch hebben veel mensen hier uiteindelijk toch veel moeite mee omdat het veel vertrouwen vergt en uit alle media en berichten op forums blijkt dat veel mensen toch niet goed met de "vrijheid" om kunnen gaan.

Vreemdgaan via de computer is een rage geworden, virtuele vriendjes en vriendinnetjes dringen de veilige woning binnen bij vele getrouwde mannen en vrouwen. Flirten is de gewoonste zaak van de wereld en via het onpersoonlijke medium van de computer nog makkelijker dan in het echt. Veel mensen spelen zo met hun seksuele fantasieën en in de meeste gevallen blijft het bij fantasie. Toch lopen heel wat relaties stuk door virtueel overspel.
Maar wat is nu eigenlijk emotionele ontrouw of emotioneel vreemdgaan?

Veel mensen zien ontrouw nog steeds als "seks hebben met een ander dan uw eigen partner buiten uw partner om". Ik heb zelfs wel eens gehoord van iemand die zei "we hebben alleen maar gekust en geen seks gehad, dus het was geen vreemdgaan!". Dat de ander hierdoor bijzonder gekwetst was kwam niet op omdat deze persoon de definitie van vreemdgaan zo anders interpreteerde dan zijn partner. Alle intieme zaken die je eigenlijk met uw partner hoort te delen en die je buiten uw partner om deelt met een ander is een vorm van emotioneel vreemdgaan....
Alleen het feit dat u dit buiten uw partner om doet, geeft al aan dat u eigenlijk weet dat u fout zit. Maar veel mensen sussen hun geweten met de zeer strikte definitie van vreemdgaan en het zelfbedrog van "dat moet tegenwoordig toch kunnen!".
Dit zinnetje heb ik al meerdere keren vervloekt in mijn leven. Ik bepaal zelf wel wat wel of niet doe en wat ik van mijn partner verwacht, wat de rest van de wereld doet moeten ze zelf weten.

Emotionele ontrouw begint vaak door intieme details over je leven met iemand anders dan je partner te delen. Dit kan in een moeilijke periode in je relatie zijn maar ook gewoon voor de spanning wanneer je relatie een beetje ingedut is.
De ander zal je het gevoel geven dat je bijzonder bent of dat je nog in de markt ligt en dat geeft je dan een goed gevoel. Voor je het weet begin je je zelf nog meer bloot te geven, zowel emotioneel en soms ook fysiek en wordt het steeds plezieriger om contact te hebben met die ander.

Voor je het in de gaten hebt ben je de meest intieme details van je relatie met iemand anders aan het delen. Doordat je dingen gaat verbergen voor je partner ontstaat er vaak een nog grotere afstand en begin je langzaam grenzen te overschrijden. Ook is er een goede kans dat emotionele ontrouw langzaam overgaat naar lichamelijke ontrouw wanneer je telkens weer je grenzen een beetje verder legt. Wanneer je emoties deelt met iemand anders blijft er minder over voor eigen partner. Wanneer dit alsmaar verder gaat ontstaat het moment dat er vaak niets meer overblijft. Het lijkt er op dat we niet alles kunnen delen met twee personen tegelijk.

p.s. Ik heb deze blog van een vriendin, en dank je... voor alle duidelijkheid Silver, zo beter ?? pfffffff :) :)


Lisa Smiles


Bookmark and Share

Geen opmerkingen: